Chopin, Beethoven och Schubert är tre starka manliga kompositörer som långt efter sin död hjälper till att ge färg och ton till en mycket stark kvinna och hennes livsresa.
De hjälper till att göra ett oerhört själsligt och gripande porträtt av vår största kvinnliga författares livsresa, nämligen den om Selma Lagerlöf.
Det blir en vacker och dramatisk tolkning i Margareta Skantzes musikdrama ”Selmas samlade vrede” och publiken får möta en Selma de aldrig tidigare skådat.
Föreställningen har olika teman och är indelad i sju olika kapitel som alla bär en grund ur Selmas egenhändigt skrivna brev.
– Breven fick inte användas eller publiceras förrän först 50 år efter Selmas död, berättade Margareta Skantze inledningsvis som dagen till ära gestaltade Selma själv.
Till sin hjälp bakom flygeln har Margareta den fenomenala pianisten Alexandra Gävert. Det är Alexandra som valt ut alla föreställningens pianostycken och det har hon gjort med bravur.
När det är dags för Margareta att berätta ur kapitel sex som handlar om när Selma riktar sitt tack för Nobelpriset till sin pappa i himlen så låter Alexandra Beethovens toner ur Månskenssonaten att rulla i ett ända långt vemod- exakt på det sättet som Selmas egen historia berättar.
Tusen tack Margareta Skantze och Alexandra Gävert!